Träna dig snygg

Planering, rutin och motivation är några av de viktiga ingredienserna för att du ska komma i form och även träna dig till en snygg kropp. Ta del av följande tips för att komma igång.

Börja med att se över din kost

Vad du äter är en central del i hur väl du kommer att lyckas med träningen. Även om du håller dig till ett specifikt intag av kalorier varje dag så ska kosten vara både mättande och se till så att får i dig alla väsentliga näringsämnen.

Med hjälp av proteinrik mat kan du bevara din muskelmassa medan du till exempel går ner i vikt. Inkludera även kolhydrater från oraffinerade råvaror. I kombination med färgrika grönsaker har du fått ihop en bra grund för kosten. Är du osäker på om du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler kan du komplettera kosten med tillskott som Omega 3 och Vitamin D.

Styrketräning20121006120953-free-weights-users

Förutom att muskelmassan bevaras så förbränns även fett vid styrketräning. Träna hela kroppen två till tre gånger i veckan. Träningen skulle kunna bestå av basövning i press och drag. Därefter tränar du underkroppen och om du vill även bålen.

Intervallträning

Är du en av de som gillar powerwalks kommer du förmodligen inte gilla att du behöver skippa träningsformen till förmån för något mer intensivt. Många använder sig av powerwalks och andra mindre intensiva konditionsträningar för att gå ner i vikt. Största anledningen är att de bidrar till att förbränna en högre procentandel fett. Det låter väldigt idealiskt, men en powerwalk är inte särskilt tidseffektiv som träning. För mycket av denna sorts träning kan till och med leda till negativa effekter, kopplat till den stress som kroppen kan uppleva vid dessa tillfällen.

Den största fördelen med intensiv intervallträning är att den sätter igång hormonella effekter som bidrar till fettförbrännande och att muskler byggs. Du tränar dessutom upp din kondition. En av få nackdelar är att träningen ibland kan kännas jobbigt på en mental nivå. Kom igång med träningen genom fem intervallpass som är upp till 90 % av din totala kapacitet – upp till två gånger i veckan.

Ditt upplägg skulle kunna se ut på det här sättet: 15 sekunder hård träning, därefter 45 sekunders vila innan du kör hårt igen i 30 sekunder denna gång och sedan 30 sekunders vila.

Glöm inte bort sömnen

Vila efter träning är viktigt för att kroppen ska ta igen. Så se till att alltid prioritera sömnen. Sovrummet ska vara svalt och alla lampor släckta. Stäng av alla tekniska prylar eller ha åtminstone ljudlös-funktionen aktiverad. Det är lätt att man blir distraherad annars.