10 tips till en friskare hy

Vem drömmer inte om att ha en friskare och finare hy? Med rätt kombination av mat, hudvårdsprodukter och motion kan du snart börja se riktigt positiva effekter.

Livsstilen är viktig

Hur du lever ditt liv har en stor påverkan på kollagennivåerna (som bidrar till hudens elasticitet) i din hud. Kollagenet bevaras under längre tid i huden när du undviker att röka, får i dig en balanserad kost, tillräckligt med sömn och inte solar för mycket.

Kosten påverkar1280px-Raspberries05

Eftersom kosten påverkar i princip alla organ som finns i din kropp är det inte särskilt konstigt att kroppens största organ, huden, även påverkas. Det är färgglada färger som gäller när det kommer till frukter och grönsaker. Ju mer färg desto bättre då de innehåller antioxidanter som sägs hålla din hud ung. Hallon, plommon och tomater är några bra exempel på dessa. Proteinrik mat som kyckling, lax och linser bidrar till att huden reparerar sig själv.

Tillväxthormonet HGH

HGH står för Human Growth Hormone och ser till så att din hud håller sig stark och frisk. Genom bra sömnrutiner och intervallträning kan du till exempel öka nivåerna av HGH i huden.

Motionera lagom

Du får igång blodcirkulationen i huden när du tränar. Skulle du nu träna tre timmar i veckan skulle man på en biologisk nivå kunna säga att du ”blir tio år yngre”. Löpning och styrketräning är några bra exempel på dessa träningsformer.

Undvik för mycket exfoliering

När huden befinner sig i en fas där den börjar åldras så ligger de döda hudcellerna kvar längre på ytan, vilket medför att huden ser föråldrad ut. Självklart kan exfoliering eller peeling komma väl tillhands då, men var försiktig och använd hellre en mild produkt en gång i veckan. Använder du för starka peelingprodukter kan den känsliga ytan skadas.

330px-Ambersweet_orangesVitaminer till huden

Speciellt Vitamin C och E ska vara effektiva för att skydda huden mot solen. Medan vitamin A sägs kunna motverka rynkor.

Skippa stressen

Ett allmänt känt faktum är att stress inte är bra för huden. Inflammationer kan förekomma i huden, kollagenet bryts ner och huden kan bli mer känslig. Det är speciellt långvarig stress som kan ha en väldigt stor påverkan på din hud. Så se till att alltid prioritera vila och sömn.

Ta hänsyn till hormonerna

Östrogen i kvinnor är en viktig del av huden. När en kvinna börjar uppnå en viss ålder så sjunker östrogennivån och huden blir därmed torrare. En låg ämnesomsättning kan uppstå för kvinnor som kommit upp i 40-årsåldern. Huden är bland annat torr och skör, men det går oftast att få hjälp av läkare när detta uppstår.

Förminska intaget av alkohol

Huden blir slapp och vissa får en lätt rödbrusig ton. Det blir inte lika lätt för huden att reparera skador när alkohol konstant finns i kroppen.

Sömnhormonet melatonin

När du sover bildas melatonin som anses vara en antioxidant för huden. Melatonin ökar som mest när du har mörkt runt omkring dig under natten.